Saturday, March 3, 2007

Trendwhore looking good

Jajaja, vårtrendene, de kjenner vi alle. New rave, oxfords, wayfarers, turban, posete babydollkjoler. Jeg har sett litt på disse trendene, hvor vi kan finne de, inspirasjonskilder og det viktigste - er det anvendelig og liker jeg de?

NEW RAVE



Raveparties var kanskje 90-tallets kjennetegn, lightsticks og neonfarger. Happypills, you know. Men i dag? Rave? Gulleggings? XXXXXL-tees? Neongul neglelakk?
Vel, NME og the Klaxons var jo med på å hype opp new rave-trenden, men i storbyer som London og New York har det vært et faktum lenge. New rave er fett. Vel, det har vel vært raveparties til og med her i Bergen en stund, på Landmark og Strædet. På Fretex slåss studentene om grilldressene, og til og med H&M har kastet seg på new rave vognen.
Inspirasjonskilder til din egen tolkning av trenden kan være the Klaxons og modellen Agyness Deyn.
Hva synes jeg personlig om trenden? For drøyt for meg. Hvem vil vel se en størrelse-40-jente i gulleggings og neonfarger og oversizede tees? For å sitere undertegnede: "Neonrosa og neongul neglelakk er nok det nærmeste jeg kommer new rave og the Klaxons i vår."

WAYFARERS

Blues Brothers gjorde de kjent, den gang i helsort. I dag kan vi få tak i wayfarers i alle verdens farger, til og med i neonfarger (se new rave), slik som Lily Allen bærer dem. For tiden kan de bli sett på alle mennesker, kjendiser, motefolk og hipstere. Chloe Sevigny, Mary-Kate Olsen og Lily Allen bærer de best.
Personlig synes jeg det er en av vårens beste trender, wayfarers er noe nesten alle kan bære. Hittil er de kanskje vanskelig å få tak i uten å raide Ebay, men jeg er ganske sikker på at H&M kommer til å lage noen fine Ray Ban-kopier snart. Vil helst ha helsorte, eller med hvit eller rød ramme.

TURBAN

De siste ukene har de fleste moteblogger omtalt turbanen. Ja, turbanen. Den ble først sett i på catwalken hos Prada for våren 2007, og på nyåret florerte turbaner på fester i London og Berlin. Det er et faktum, et merkelig et, turbanen er in.
Inspirasjonkilder for turbaner er Pradas vårkolleksjon, denne piken fra London og Ashley Olsen. Personlig tror jeg aldri turbanen kommer til å kle meg, hodet mitt er for stort, men for de med mindre hode og fantastisk stil synes jeg denne trenden er fantastisk. Go ahead, alle som tror de kan pulle turbanen off (og send meg et bilde!)
HER er en god guide for ulike anvendelige og hodevennlige turbaner.

5 comments:

krline said...

a. hvem liker vel ikke nu rave.

Ladybird said...

Lili Allen sine Wayfarers er kule! :o)

sus said...

Ja jeg har lest et sted at wayfarer-kopier snart kommer på H&M:) Jeg og håper på at de kommer i hvite.

Alisa said...

Hvis det kommer wayfarers med hvit ramme på H&M blir jeg den første som kjøper. Btw - så noen fantastiske hjerte-solbriller på H&M i dag, så fabelaktig retro.

krline said...

åå jeg må ha meg wayfarers til sommeren, tror jeg. jeg har noen i rosa, så new-ravere kan kontakte meg.